• Головна
  • Громади Хмельниччини обурені запропонованими Урядом змінами до Бюджетного кодексу
23:49, 27 жовтня

Громади Хмельниччини обурені запропонованими Урядом змінами до Бюджетного кодексу

Фото: АМУ

Фото: АМУ

20 жовтня Верховна Рада України заслухала питання проекту Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" №6062 від 15.09.2021, поданого Кабінетом Міністрів України разом із проектом Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" №6000 від 15.09.2021. За результатами обговорення Парламент прийняв рішення зняти з розгляду урядовий Законопроект №6062. Законопроект №6062 продовжує знаходитись в Парламенті і може бути винесений на розгляд Парламенту для прийняття рішення вже на найближчому пленарному засіданні ради.

Асоціація міст України у своєму експертному висновку, спрямованому до профільного парламентського Комітету, надала ряд зауважень та пропозиції щодо Законопроекту №6062 і відзначила, що законопроект потребує доопрацювання, ІНФОРМУЄ аму.

29 вересня на робочій нараді у парламентському Комітеті з питань бюджету щодо підготовки законопроектів №6000 та №6062 АМУ звернула увагу на таке:

  • необхідність зарахування до бюджетів місцевого самоврядування 65% ПДФО;
  • застереження щодо ліквідації бюджету розвитку місцевих бюджетів;
  • неприпустимість вилучення до держбюджету залишків освітньої субвенції;
  • негативні наслідки втручання держави у самостійність місцевого самоврядування шляхом розширення контрольних функцій Мінфіну та МДА, зокрема в частині зупинення рішення місцевої ради про бюджет;
  • врегулювання питання заборгованості за середньостроковими позиками, що склалася у 2009–2014 роках, виключно у законодавчий спосіб; неприпустимості зарахування до держбюджету коштів від продажу комунального майна.

"Недопустимо ліквідувати бюджет розвитку, адже це складова спеціального фонду місцевого бюджету і його ліквідація позбавить можливості органи місцевого самоврядування здійснювати видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства.

Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції позбавить мотивації в оптимізації мережі закладів освіти. Покращенні матеріально-технічного оснащення класів, закупівлі шкільних автобусів та ін.

Законопроєкт №6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету, а це значна втрата для місцевих бюджетів.

Запропонований урядом законопроєкт значно розширює контрольні функції Міністерства фінансів і місцевих державних адміністрацій. Чиновники зможуть через суд зупиняти рішення місцевих рад про бюджет, причому не доведеться навіть чекати закінчення судового розгляду.

Такі зміни - пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування", - заявила т.в.о. виконавчого директора Хмельницького регіонального відділення Асоціації міст України.

Громади Хмельниччини розділяють позицію АМУ та звертаються до бюджетного комітету Верховної Ради і народних депутатів із проханням не підтримувати законопроект 6062.

Свої листи уже направили: Старокостянтинівська міська рада, Війтовецька селищна рада, Крупецька сільська рада, Красилівська міська рада, Білогірська селищна рада, Миролюбненська сільська рада, Деражнянська міська рада, Летичівська селищна рада, Ізяславська міська рада, Вовковинецька селищна рада, Теофіпольська селищна рада, Лісовогринівецька сільська рада, Городоцька міська рада та інші.

У зверненнях ще раз наголошується, що деякі моменти законопроекту є неприпустимими для громад. Зокрема, законопроект № 6062 передбачає:

Ліквідація бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу)

Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС) з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.

Ліквідація бюджету розвитку – це:

  • позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
  • скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
  • загрози додаткового навантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень (зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
  • позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
  • встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансової автономії.

Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)

Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.

За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін.

Таке вилучення залишків освітньої субвенції – це:

  • скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
  • позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
  • крок до формування неефективної мережі закладів освіти.

Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122)

Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.7, 71 БКУ).

Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:

  • зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
  • блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
  • неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.

Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)

Законопроект передбачає надати повноваження Кабміну визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд гривень за середньостроковими позиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).

Погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів – це:

  • втрата місцевими бюджетами по усій Україні 9 млрд гривень;
  • погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.

Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності (зміни до Прикінцевих та перехідні положень)

Законопроєкт № 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.

Наслідки змін:

  • втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.

Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст. 26)

Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.

Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.

Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту - це:

  • надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
  • обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.

Окрім звернення громад Хмельниччини Асоціація міст України також звернулася до комітету із питань бюджету Верховної Ради України та надала вичерпний аналіз усіх ризикових моментів і сподівається, що законопроект №6062 буде доопрацьований у Бюджетному комітеті і усі зауваження АМУ та громад будуть враховані.

Читайте також:"Копи з’ясовують обставини смерті 37-річної мешканки Кам'янеччини".

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Голос міста
Ви провакцинуєтесь тому що?
проголосували 242 відвідувачів
Хочете себе захистити.
41,7%
Щоб мати можливість подорожувати.
5,8%
Вимагають на роботі.
18,2%
Щоб відвідувати розважально-спортивні заклади.
2,9%
Не вакцинуватимусь.
31,4%
#АМУ #бюджет #міста
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити

Коментарі

Оголошення
live comments feed...