User views view_news rubric_id news_rubric_id 3

"Мінімальне замовлення", "Розбили - платіть", "Покажіть, що у сумці": конфлікти у магазинах та кафе і їх вирішення

Фото: мережа Інтернет

Кожен хоча би раз у житті потрапляв у конфліктну ситуацію в магазині. Продавець забороняє торкатися одягу на вішаках, охоронець змушує залишити рюкзак у комірці, адміністратор відмовляється повертати гроші за товар неналежної якості — цей список можна продовжувати і продовжувати.

Щоб не потрапити в неоднозначну ситуацію в супермаркеті, звернемося до букви закону.

"У нас карткою не можна розраховуватися"

Уявляємо ситуацію: ви набрали візочок продуктів, вистояли в довгій черзі, касир довго пробивав усі товари, аж раптом, як грім серед ясного неба, лунає фраза "а в нас тільки готівковий розрахунок". Головне в цьому випадку не дивитися в очі тим, хто стоїть у черзі позаду вас. А що ж робити?

Перше й найважливіше — не боятися відстояти свої права, якщо продавець намагається вивести вас на конфлікт. У такій ситуації закон цілком на вашому боці. За обмеження або відмову в реалізації прав споживачів щодо вільного вибору продукції та форм її оплати встановлено штраф у розмірі п’ятисот неоподаткованих мінімумів доходів громадян, тобто 8,5 тис грн. Це означає, що ви можете вимагати в постачальників товарів і послуг приймати в оплату електронні засоби платежу. У разі відмови в проведенні розрахунку звертайтеся до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

"Не чіпайте сукню руками, ми самі покажемо"

Ви маєте право оглядати, обмацувати та приміряти товари, які плануєте придбати. Якщо ж працівники магазину стверджують зворотнє, посилайтеся на Закон України "Про захист прав споживачів".

"Споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час… Продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати".

Також за Правилами роздрібної торгівлі непродовольчими товарами суб’єкт господарювання зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.

"З рюкзаком не можна, залиште в шафці"

У такій ситуації, певно, опинявся кожен. А от чи дійсно з рюкзаком «не можна», знають не всі. Тут усе досить неоднозначно. За законом суб’єкт господарювання зобов’язується:

  • забезпечити доступ споживачів до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється в таких торговельних об’єктах;
  • створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об’єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.

Це означає, що ви не повинні залишати в скрині пакет, сумку чи рюкзак, якщо тільки всередині немає речей, що наявні в асортименті магазину. А як бути з відповідальністю?

У Цивільному кодексі України вказано наступне:

  • прийняття речі на зберігання може підтверджуватися видачею поклажодавцеві номерного жетона, іншого знака, що посвідчує прийняття речі на зберігання;
  • якщо строк зберігання в договорі зберігання не встановлений і не може бути визначений виходячи з його умов, зберігач зобов’язаний зберігати річ до пред’явлення поклажодавцем вимоги про її повернення".

Отже, навіть якщо весь магазин обклеєно оголошенням про те, що адміністрація не несе відповідальності за збереження речей, законодавство України стверджує зворотнє. Пам’ятайте, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити збереження довірених йому речей цілими й неушкодженими.

"Покажіть що у вас там у сумці"

Яким би сильним не було бажання охоронця магазину зазирнути всередину вашої сумки, у нього немає на це права. Законом України встановлено, що проводити огляд осіб і речей, що знаходяться при них, транспортних засобів, вилучати документи та предмети, що можуть бути речовими доказами мають право лише співробітники правоохоронних органів.

Як діяти, якщо вас змушують показати особисті речі? По-перше, нагадати працівникам магазину про камери відеоспостереження, до яких вони можуть (і мають) звернутися за виникнення будь-яких підозр щодо вашої персони. Якщо ж цього виявляється недостатньо і вам продовжують висувати претензії — викликайте поліцію. Звичайно, якщо вам дійсно немає за що хвилюватися.

"В магазині фотографувати заборонено — там намальовано"

Немає значення чи ви хочете зробити знімок светра вашої мрії, чи хочете зафіксувати розбіжність у ціні на полиці та на касі — працівники магазину не мають права вам забороняти.

Якщо ж вам перешкоджають у фотозйомці, не посоромтеся заявити про свої права. Конституцією України встановлено наступне:

"Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати й поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір" — Ст. 34

"Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена" — Ст. 50

"Ми ще не замінили цінники, а в комп’ютері ціна вже нова"

Купуючи будь-який товар, ви укладаєте з магазином договір купівлі-продажу. У Цивільному кодексі України зазначається, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою в договорі купівлі-продажу. Тобто, беручи з полиці коробку цукерок, ви орієнтуєтеся на вартість, зазначену на ціннику. Ціна — це умова договору, з якою ви ознайомилися й на яку погодилися. Якщо на касі з вас просять за ту ж коробку цукерок суму, відмінну від зазначеної на ціннику, це є порушенням умов договору з боку продавця.

У такому випадку вам мають продати товар за тією ціною, про яку було повідомлено першочергово. Якщо вам відмовляються продавати товар за "старою" ціною, ви можете звернутися до суду, посилаючись на ЦК України:

"Підприємець узяв на себе обов’язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться" — Ст. 633

"Розбили — платіть"

А що робити, якщо ви випадково пошкодили чи розбили товар у магазині? Чи мусите ви відшкодовувати його вартість? У Цивільному кодексі України сказано наступне:

"Ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару, якщо інше не встановлено договором або законом" — Ст. 668

Отже, до моменту здійснення покупки власником товару є продавець. Це означає, що споживач (тобто ви) не зобов’язаний за нього платити.

Ви також не мусите купувати товар, який пошкодили з необережності. Якщо вас примушують це зробити, нагадайте працівникам магазину про існування Закону України. Зокрема, у частині 2 статті 17 ЗУ "Про захист прав споживачів" йдеться, що забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту.

Коли Ви йдете в кафе, бар чи ресторан, аби відпочити й насолодитися смачною їжею, то майте на увазі.

Що робити, якщо вам невчасно подали страву

Ви прийшли пообідати в кафе, а замість обіцяних 10 хвилин страву вам несуть годину — що робити? У такому випадку закон на вашому боці. Стаття 10 закону Україну "Про захист прав споживачів" зазначає:

Споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов’язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.

Тобто, якщо заклад харчування порушив терміни надання послуг, ви не лише можете відмовитися оплачувати ці послуги, але й вимагати від нього грошової компенсації. Проте, швидше за все, домогтися відшкодування збитків вдасться лише через суд.

Чи має право заклад включити чайові у ваш чек

Повечерявши в закладі громадського харчування ви отримуєте чек "із сюрпризом". Як бути, коли ресторан змушує вас сплатити певний відсоток від суми замовлення за обслуговування персоналом?

Такі дії — це порушення законодавства, тому що клієнтові виставляють рахунок за послугу, котрої він не замовляв. Клієнт має повне право не оплачувати роботу офіціантів додатково, якщо вважає за потрібне, навіть якщо вона порахована в чеку. Та й загалом, обов’язкові чайові в рахунку — не найкраще рішення для будь-якого закладу. Таким чином персонал позбавляють стимулу якісно обслуговувати всіх клієнтів.

Чи законне поняття "мінімальне замовлення"

Чи мають право заклади харчування встановлювати розмір мінімального замовлення? Якщо ви приходите в кафе чи ресторан, і вам повідомляють, що мінімальне замовлення має становити 100 грн — це пряме порушення закону України, а конкретніше — ст. 5 ЗУ "Про захист прав споживачів":

Держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб…

Отже, ніхто не має права обмежувати вас у виборі. Якщо ж заклад відмовляється вас обслуговувати, аргументуючи недостатньою сумою замовлення, ви можете домогтися відшкодування збитків через суд.

Читайте також: "У Кам'янець-Подільському районі спостерігається високий рівень інфекційних захворювань"

Управління Держпродспоживслужби у Хмельницькій області
кафе магазини держпродспоживслужба
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
12 дуже добре
Автор
12
(1 оцінка)
Актуальність
12
(1 оцінка)
Викладення
12
(1 оцінка)
381 перегляд в лютому
Я рекомендую
1 людина рекомендує

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Спорт
12-15 лютого проходили змагання міської Спартакіади з волейболу серед дівчат 9-11 класів. На базі дитячо-юнацької спортивної школи №1 школярі змагались за перемогу та демонстрували спортивну вправність. За підсумками Спартакіади призові місця розподілились таким чином, повідомляє ДЮСШ №1: I місце ЗОШ №12; ІІ місце НВК №14; ІІІ місце СЗОШ №5. Кращі гравці Спартакіади: Фурман Дарія СЗОШ №5, Буток Крістіна НВК №14, Шедловська Іванна ЗОШ №12. Нагадаємо, що ран...
Культура
Вчора, 20 лютого, о 19:00 в ефірі "Нового каналу" – прем'єра реаліті про молодих дизайнерів "Подіум". Бути модним не заборониш. А польоту дизайнерської думки не можуть перешкодити ні незвичайні матеріали, ні брак часу. Проект "Подіум" готовий показувати і доводити, що мода доступна всім. На кастинги "Подіуму" подали заявки понад 2 тисячі дизайнерів з різних країн. На телекастинги приїхали сто найкращих. Серед них уродженка Кам'янця-Подільського 30-річна Ол...
Пригоди
Подія сталася сьогодні, 20 лютого, близько 2-ї години ночі неподалік села Гуменці Кам’янець-Подільського району. Кінолог Костянтин Чемерис разом зі службовою вівчаркою Кайною впродовж 15 хвилин розшукали немісцевого 35-річного чоловіка, який заблукав у лісі. Близько 2-ї години ночі до Кам’янець-Подільського відділення поліції надійшло повідомлення про те, що неподалік села Гуменці зник чоловік. Разом з компанією він відпочивав у придорожньому кафе, а коли...
Екологія
За даними УкрГідрометцентру,  21 лютого в більшості областей країни пориви вітру 15-20 м/с. 22-24 лютого зміна погодних умов: 22 лютого у західних,   південних,   Житомирській,   Вінницькій,   Кіровоградській   та   Донецькій   областях   помірний   сніг (відновлення  снігового  покриву  висотою  1-6  см),  місцями  налипання  мокрого  снігу,  в  Карпатах  значний  сніг, зниження  температури  в  Україні  вночі  до  3-10°  морозу,  вдень  до  0-6°  морозу,...
Суспільство
З 15 лютого в усіх територіальних сервісних центрах нового зразка запроваджується проект "Таємний клієнт", створений для оцінювання громадянами якості надання послуг. Завдяки сервісу громадяни зможуть відкрито перевірити роботу державної структури, залишити свій суб’єктивний відгук та вплинути на хід розвитку реформи в напрямку покращення обслуговування громадян.  Мета проекту: бути відкритими до громадян, подивитися на роботу сервісних центрів МВС очима к...
Суспільство
Монетизація – це безготівкова форма виплати субсидій. Її отримуватимуть ті, хто подав заяви на отримання пільг на житлово-комунальні послуги після першого січня 2019 року. Про це 20 лютого повідомила директор департаменту соціального захисту населення Людмила Позинюк: Рахунки відкриватимуться в "Ощадбанках". Якщо в отримувачів субсидій після закінчення опалювального сезону залишатимуться зекономлені кошти, вони зможуть за потреби їх отримати. Друга форма в...
Суспільство
Перед проведенням майбутніх виборів Президента України СБУ закликає мешканців та гостей Хмельниччини бути уважними та обережними. Для недопущення спроб дестабілізації громадського порядку та протидії розвідувально-підривній діяльності з боку ворожих спецслужб просимо громадян інформувати правоохоронців у випадках наявності інформації: про підготовку до скоєння терористичних актів, посягання на життя державного чи громадського діяча, а також суб’єктів вибор...
Влада
18 лютого директор ДП "Служба місцевих автодоріг" Матус С.М. разом з працівниками відділу якості, технічного контролю і нових технологій та відділу ремонтів та експлуатаційного утримання доріг та штучних споруд оглянули об'єкти поточного середнього ремонту, які були проведені в 2018 році. Обстеження проводилось в Хмельницькому, Ярмолинецькому, Дунаєвецькому та Кам'янець-Подільському районах, повідомляє ДП "Служба місцевих автодоріг". Проїзна частина обстеж...
Суспільство
День Героїв Небесної Сотні - пам'ятний день, що відзначається в Україні 20 лютого на вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам'яті Героїв Небесної Сотні.  Події п'ятирічної давнини ще гостро та болюче живуть у серцях та головах українців. Революція однозначно дала зміни, але війна не дає нам, українцям, покращити життя та рухатись у напрямку змін. Хто, як не учасники Революції гідності, свідки переломного моменту у долі країни, можут...