Закони для "євробляхерів": 4 кроки для вирішення проблеми литовських номерів

Ілона Сологуб,директор з економіко-політичних досліджень KSE, член редколегії VoxUkraine 

Минулого тижня центр Києва перекрили тисячі авто на єврономерах, власники яких вимагали "амністії" та легалізації своїх авто.

Директор з економіко-політичних досліджень KSE та член редколегії VoxUkraine Ілона Сологуб пояснює, який зв'язок між бідністю та "хитрістю" та пропонує 4 кроки для вирішення проблеми єврономерів.

В суспільному обговоренні цієї проблеми лунали дві протилежні тези:

1) Ці люди порушили закон і мають за це відповісти – принаймні сплатити такі самі податки, як і ті, хто купив авто офіційно;

2) Через тривалий "захист вітчизняного виробника" правила ввезення вживаних авто до України занадто суворі, і більшість людей не може собі дозволити придбати машину з їх дотриманням.

Другий аргумент у різних варіаціях ми чуємо набагато частіше, ніж перший – видобування бурштину, вирубка карпатських лісів, виплати зарплат "у конвертах", пропозиції на кшталт "купуй українське" (законопроект №7206) і навіть відсутність ринку землі дуже часто виправдовуються бідністю та неконкурентоспроможністю українців та українських підприємств, які не мають інших джерел доходів, окрім контрабанди бурштину та лісу, не можуть сплачувати внески до Пенсійного фонду чи конкурувати з імпортом або ж не зможуть придбати землю навіть якщо матимуть змогу отримати на неї іпотеку.

Зазвичай не згадується, що значною мірою бідність – це наслідок недотримання законів, зокрема щодо прав власності, так само як висока смертність на дорогах – наслідок недотримання правил дорожнього руху, дефіцит кваліфікованої робочої сили – наслідок торгівлі дипломами, а плачевний стан української науки зумовлений можливістю купівлі дисертацій.

Іншими словами, жити "як у Європі" - це перш за все дотримуватися законів та взятих на себе зобов'язань. Це є передумовою інвестицій та зростання зарплат.

Тож що робити, щоб принаймні переважна більшість людей дотримувалася правил? (бо порушники будуть завжди). Загальна відповідь – дотримуватись правил має бути дешевше, ніж їх порушувати. Для цього (1) мета правил має бути зрозумілою та сприйнятою суспільством (наприклад, поліпшення екології чи здоров'я населення); (2) правила не мають бути занадто суворими та (3) органи влади повинні мати можливість (та бажання) забезпечити виконання правил усіма без винятків.

Легко побачити, що ці три пункти взаємопов'язані. Так, якщо правило сприймається суспільством як "природне", воно може виконуватись, навіть не будучи прописаним у законодавстві. Якщо органи влади мають достатній інструментарій з примусу, виконані будуть навіть найбільш "драконівські" правила. Натомість, суворі правила разом зі  слабким їх виконанням призводять до повсюдної корупції, яку спостерігаємо в Україні. За такої ситуації ті, хто дотримуються правил, почуваються дурнями, які платять за "розумників", котрі знають, як правила обійти.

Якщо копнути глибше, побачимо, що за кожною надто суворою законодавчою нормою стоїть така група "розумників", які отримують зиск від перебування "понад правилом". Ця група протистоїть як лібералізації норми, так і її універсальному дотриманню. І якщо вона достатньо сильна – протистоїть успішно. Саме тому не вдалося, наприклад, легалізувати видобуток бурштину чи відкрити ринок землі. Саме тому зберігають свою владу різного роду монополісти та олігархи.

Власники машин з єврономерами – простіший випадок, оскільки ця група не має своїх впливових представників у владі. Тому є надія, що в цьому випадку буде знайдено компроміс та створено прецедент переходу від вибіркового дотримання правил до їх лібералізації та універсального дотримання.

В загальному вигляді рецепт такого переходу простий:

  • унеможливити подібні порушення в майбутньому (для цього потрібна співпраця правоохоронних та фіскальних органів між собою та з колегами з інших країн);
  • спростити правила - так, щоб виконувати їх було дешевше, ніж порушувати (наприклад, знизити мита на вживані авто, що вже було прийнято у першому читанні);
  • дати порушникам певний строк на те, щоб ліквідувати порушення (наприклад, перереєструвати авто в Україні та сплатити нові, зниженні, мита);
  • після закінчення цього строку карати усіх порушників без винятків.

При цьому, звісно, не будуть повністю задоволені ані власники "євроблях", які не хотіли б платити мита та інші податки взагалі, ані ті, хто придбав авто з повною сплатою податків. Скоріше за все, вони вважатимуть компроміс несправедливим.  Але загалом суспільство виграє від установлення більш ліберальних, але універсальних правил. Оскільки майбутня справедливість важливіша за "відновлення справедливості".

Vox Connector, спеціально для "3849.com.ua" - Сайту міста Кам'янця-Подільського.

Читайте також:"Крадуть на всю котушку: у Кам'янці за 4 дні обікрали 4 ліфти"

євробляхи мітинг київ аналітика
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

24.05-26.05
"Кам’янець на Поділлі - український колорит" офіційно відкриває турсезон 2019 року. Квітка на камені відкрив свої двері містянам, гостям міста, туристам. Розваги, гастрономічні ярмарки, танцювальні та музичні конкурси – кожних вихідних інша програма. Фестивалі не вщухатимуть до самої осені. Та як провести ці вихідні? Команда сайту "3849.com.ua" розпочинає рубрику "Вихідні у Кам’янці-Подільському" для того, щоб ви знали куди піти, чим зайнятися та як розваж...
Суспільство
Починаючи із червня місяця, вводиться обмеження руху у денну пору доби для великовагових транспортних засобів, загальна маса яких - 24 т за температури повітря більше +28 ºС. Асфальтобетонне покриття, якого найбільше на українських дорогах, під дією високих температур стає більш пластичним, тому на ньому інтенсивно утворюється колійність, просідання, напливи та інші деформації, що призводить до руйнування дорожнього покриття, повідомляє прес-служба САД у Х...
Спорт
З 15 по 20 травня на леваді поблизу села Черче, Чемеровецького району, відбувся 57 Чемпіонат області зі спортивного туризму серед учнівської молоді. Чемпіонат складався з двох Кубків області: велосипедного та пішохідного туризму, повідомляє прес-служба ПНВО. У Кубку області з пішохідного туризму взяли участь 17 команд. Команда Кам’янець-Подільського позашкільного навчально-виховного об’єднання (директор Ілаш Н.М.) зайняла 4 підсумкове місце. На дистанції "...
Культура
Сьогодні, 24 травня, відбулася прес-конференція для ЗМІ щодо четвертого Міжнародного фестивалю стилю "РетроФест". Тож, відбудеться четвертий Міжнародний фестиваль стилю "РетроФест-2019" з 7 по 9 червня у Кам’янці-Подільському. Центр нашого міста, мов за сюжетом казки, опиниться на перетині епох серед вінтажних фуд-кортів, старовинних автомобілів і городян у костюмах 19-20 століття. А супер-герої й парові машини проекту СТІМПАНК доповнять цю атмосферу. Род...
Освіта
21-22 травня у приміщенні Кам'янець-Подільської міської ради та Подільському спеціальному навчально-реабілітаційному соціально-економічному коледжі проходило Всеукраїнський дебатний турнір серед учнів старших класів українських шкіл. Участь взяли школярі з 11 міст України: Ужгород, Авдіївка, Житомир, Жмеринка, Зіньків, Дрогобич, Южне,Скадовськ,Черкаси, Дунаївці та Кам'янець-Подільський. Головна мета проекту – формування у молодої людини вміння відстоювати...
Пригоди
21 травня о 13:46 до Служби порятунку "101" надійшло повідомлення про пожежу вантажного автомобіля, що виникла на околиці села Руда Кам’янець-Подільського району. За вказаною адресою було скеровано чергове відділення рятувальників 6 Державної пожежно-рятувальної частини. Завдяки злагодженості та оперативності бійців вогонь вдалось швидко приборкати. Остаточна ліквідація пожежі відбулась о 14:02, повідомляє 2 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області. Ймо...
Освіта
Уже котрий раз гарною традицією стає зустріч представників ЗМІ з ректором Подільського державного аграрно-технічного університету, доктором економічних наук, професором, заслуженим працівником сільського господарства України Володимиром Васильовичем Іванишиним. 24-26 травня вищий аграрний заклад Поділля святкує свій 100-річний ювілей з Дня заснування. Так напередодні урочистостей, а саме 22 травня відбулася прес-конференція ректора із журналістами, щоб пре...
Освіта
У Податковому коледжі є доброю традицією проведення зустрічей зі школярами шкіл міста та району. Черговий захід реалізовано у формі судового засідання та фінансового квесту, який відбувся 17 травня. До участі в якому долучилися студенти і викладачі коледжу та учні 8-10-их класів Кам’янської ЗОШ I-ІІ ст., Кульчиєвецької ЗОШ І-ІІІ ст. та Мукшо-Китайгородського ліцею. У ході "засідання" розглядалася кримінальна справа за фактами вчинення хуліганських дій. Все...
Пригоди
21 травня, в селі Нігин, Кам'янець-Подільського району, горіла приватна господарча будівля. Площа загоряння склала близько 120 м.кв. Вогнеборці швидко приборкали полум'я. Ймовірна причина пожежі - необережне поводження з вогнем. Повідомляє Служба порятунку "101" Кам'янець-Подільський. Читайте також: "Хореографічна студія із Кам'янця-Подільського стала призером всеукраїнських змагань"