Релігія як конкурентний ринок: від чого залежить церковна «вірність» українських парафіян

Тимофій Брік дослідив переходи українських вірян між церквами й релігіями. А також спрогнозував, який вплив може мати створення автокефальної Православної церкви в Україні

3-го червня 1988 року, тридцять років тому, указом Президії Верховної Ради СРСР митрополит Київський Філарет був нагороджений Орденом Трудового Червоного Прапора.

Цей орден отримав не він один, а ціла група церковних ієрархів за «активну миротворчу діяльність і в зв’язку з 1000-річчям хрещення Русі». Епоха «гласності-перебудови-прискорення» не обійшла стороною і релігію. В результаті розпаду СРСР і становлення нових незалежних держав, величезна кількість людей поступово отримала не тільки свободу, а й право сповідувати різні релігії. Проте, юридичне право не завжди співпадало з канонічним.

Так, згідно з різними опитуваннями, кількість українців, які зараховують себе до Української православної церкви Київського Патріархату, постійно збільшується (Центр Разумкова, с. 16). Однак питання канонічного статусу УПЦ КП досі залишається відкритим. Можливо, зі сплином тридцяти років, Філарет – вже Патріарх Київський і всієї Руси-України – знову отримає орден за участь у вирішенні цього питання, але вже з рук іншого президента іншої країни.

Хоч багато експертів і журналісти зосередилися на особистості Порошенко, його мотивах, історії церкви та хитрій геополітичній грі, не варто забувати, що в центрі питання автокефалії лежить саме повсякденне життя багатьох українців.

Закономірно, виникає питання, що станеться з парафіянами в Україні, якщо в цьому році релігійне поле перекроїти і кількість церков зміниться? Чи отримають церковні лідери те, чого очікують – кількісний приріст і якісне поліпшення своїх парафіян? Відповідь, як зазвичай в моделюванні, залежить від умов.

Вплив релігійної конкуренції на релігійність

Передбачати думки і вчинки людей непросто. Іноді навіть важко уявити, з чого почати. В Україні звикли звертатися до соціологічних опитувань. Наприклад, якщо X відсотків респондентів кажуть: «Я буду голосувати за цього кандидата», ми звикли просто брати цей самий X як передбачення (з певним застереженням про його похибку). Соціологічна література підказує, що в даному випадку це не найкращий спосіб.

Набагато продуктивніше було б вивчити релігійні організації як ринок релігійних послуг. Якщо ми знаємо, як цей ринок влаштований (чи є там конкуренція, які головні гравці, як він врегульований), тоді ми зможемо успішно передбачати поведінку людей на цьому ринку – чи будуть вони вважати себе більш релігійними і чи стануть ходити до церкви частіше.

Теорія релігійних ринків, яка виникла наприкінці 1980х, свого часу була цікавим проривом в літературі з соціології та економіки, тому що по-новому переосмислила механізм конкуренції. Раніше серед дослідників релігії вважалося, що будь-який підрив авторитету церкви як єдиного голосу про те, як влаштований світ, запускає для неї бомбу уповільненої дії. Якщо домінуюча релігійна група зустрічає конкуренцію з боку нових релігійних рухів, держави, науки, медіа або громадянського суспільства, то (з точки зору домінуючих раніше теорій) релігійна картина світу поступово втрачає свою значимість у суспільстві.

Але в новій теорії релігійних ринків конкуренція, навпаки, допомагає підтримувати релігійність серед населення в розвинених країнах. Це відбувається тому, що в таких країнах церкви отримують додаткові стимули для боротьби за серця і душі парафіян. У розвинених країнах, де спостерігається висока конкуренція серед релігійних груп, церкви систематично використовують нові інструменти в гонитві за парафіянами, а їх ідеології стають менш консервативним. Сучасні релігійні ринки дуже різні і створюють різні ніші, які б задовольнили людей з різними релігійними запитами. А в протилежних умовах, коли церква не має видимої конкуренції, вона починає поводитися  як «лінива фірма» (якщо звертатися до соціологічного жаргону) і не так сильно старається в боротьбі за парафіян. Таким чином якість її релігійних продуктів не поліпшується, що перестає стимулювати людей бути по-справжньому залученими у релігійну картину світу і бути частиною релігійних спільнот.

У розвинених країнах, де спостерігається висока конкуренція серед релігійних груп, церкви систематично використовують нові інструменти в гонитві за парафіянами, а їх ідеології стають менш консервативним. Сучасні релігійні ринки дуже різні і створюють різні ніші, які б задовольнили людей з різними релігійними запитами.

Україна унікальна в тому, що її релігійний ринок не тільки надзвичайно різноманітний, але і тим, що українські православні церкви використовували різні історичні та національні наративи задля мобілізації своїх парафіян. Інакше кажучи, українські православні церкви конкурують не стільки за рахунок релігійних ідей, скільки за рахунок ідей національних. Боротьба міфів «Русского міра» проти «Історичної справедливості» ведеться давно. У ситуації, коли (в найрадикальнішому трактуванні) хрещення в неканонічній церкві не вважається легітимним, то стратегія відкладеного нагородження («наша церква стане легітимною потім») працює досить успішно.

Наші дані показують, що конкуренція між православними церквами істотно збільшувала релігійність серед населення України. Релігійність українців зростає в тих регіонах, де конкуренція на релігійному ринку розвивалася за рахунок конкуренції православних церков. Іншими словами, якщо ви подивитесь на пересічного респондента, який мешкає на території з сильною конкуренцією, і порівняєйте його з таким самим респондентом, який мешкає на території зі слабкою православною конкуренцією, то їхня релігійність буде відрізнятися. Саме перший респондент найімовірніше назве себе релігійним і буде частіше ходити до церкви. Таким чином, теорія релігійних ринків підтверджується українськими даними. Навіть більше, цей ефект буде сильнішим для україномовних респондентів, які надають перевагу Київському Патріархату.

Переходи між церквами

Ідея формування нової церкви побудована на припущенні, що людям властиво переходити з однієї церкви в іншу. У розвинених країнах такі переходи періодично спостерігаються. На жаль, ми досі дуже мало знаємо про такі переходи в Україні. Для того, щоб подивитися на те, як люди переходять з однієї церкви в іншу, можна використовувати лонгитюдні дані. У лонгитюдних опитуваннях ті самі люди відповідають на однакові питання через деякий час. В даному випадку мова йде про дані Ukrainian Longitudinal Monitoring Survey за 2003, 2007 і 2012 рік.

У базі даних є 3567 респондентів, які у 2003 році відповіли про свою релігійну афіліацію. До 2012 року багато хто переглянув свої відповіді. Так, тільки 29% нерелігійних людей, 15% УПЦ МП і 9% УПЦ КП залишилися в своїх категоріях. Більшість же респондентів змінювали спосіб свого релігійного самовизначення.

В принципі, подібні дані можна аналізувати по-різному. Можна порівнювати перший рік і останній рік. Можна дивитися звідки йдуть парафіяни, а можна дивитися, куди приходять. Можна дивитися на найбільші приймаючі релігійні групи. У цьому блозі хотілося б підкреслити саме потенціал релігійного ринку до мінливості. Тому ми зосередимося на різних сценаріях переходів: від найстабільнішого (завжди бути в одній групі) до переходів у нові категорії з року в рік.

Якщо взяти всі релігійні категорії в анкетах за 2003, 2007 і 2012 роки, то загалом може існувати 2677 їх комбінацій. Наприклад, людина була в УПЦ МП, перейшла до УПЦ КП, а потім стала невіруючою. Або була невіруючою, залишалася невіруючою, але потім перейшла до УПЦ МП. Це можливі сценарії, які ми можемо теоретично уявити.

Якщо взяти всі релігійні категорії в анкетах за 2003, 2007 і 2012 роки, то загалом може існувати 2677 їх комбінацій. Наприклад, людина була в УПЦ МП, перейшла до УПЦ КП, а потім стала невіруючою. Або була невіруючою, залишалася невіруючою, але потім перейшла до УПЦ МП. Це можливі сценарії, які ми можемо теоретично уявити. Хоча 2677 – це максимально можлива кількість комбінацій у нашому випадку, на практиці таких комбінацій було виявлено 265. Це все одно дуже велика кількість. Уявіть, що є 265 різних траєкторій пошуку своєї релігійної ідентичності, яким слідували різні українці. Деякі траєкторії зустрічалися досить часто, деякі з цих траєкторій були унікальними.

Наприклад, один респондент назвав себе римським католиком у 2003 році, потім назвав себе парафіянином УПЦ КП у 2007, а у 2012 вже вважав себе просто православним без всякого поділу. Якщо відсікти таких одинаків, то у даних залишиться 180 можливих сценаріїв переходів. У наступній таблиці відображені Топ-10 таких траєкторій переходів. Всього цими десятьма траєкторіями пройшли 37% респондентів.

Дані Топ-10 переходів показують, наприклад, що в термінах таких траєкторій найстабільніша група – це греко-католики. Що стосується парафіян Київського патріархату, то вони виявилися дуже мобільними. Більшість з них згодом ставали просто православними без всякого поділу. В цілому, дані показують, що багато українців згодом стають просто православними без поділу. Якщо парафіяни УПЦ КП і УПЦ МП змінюють своє релігійне самовизначення, то найчастіше вони називають себе просто православними або просто віруючими.

Vox Connector, спеціально для "3849.com.ua" - Сайту міста Кам'янця-Подільського.

церква політика віра
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Кримінал
Кілька днів тому в с. Цвіклівці Перші Кам'янець – Подільського району Хмельницької області двоє невідомих намагались викрасти дівчинку, яка гралась зі своїм братиком на вулиці. Викрадачам вдалося вмовити дитину сісти до автівки і навіть від'їхати від місця події. Але, на щастя, зловмисники не орієнтувалися в місцевості та заїхали в тупик. Весь цей час братик біг за машиною та несамовито кричав, тому крадії злякались та випустили дитину. Про це йдеться на...
Суспільство
Національний природний парк "Подільські Товтри" 12 липня оголосив будівництво еколого-освітнього візит-центру на розі вулиць Пушкінської та Шевченка у Кам’янці-Подільському очікуваною вартістю 26,56 млн грн. Про це повідомляється у системі "Прозорро". Переможець тендера повинен здати будівлю "під ключ": провести внутрішні та зовнішні будівельні роботи, змонтувати пожежну сигналізацію, встановити індивідуальний тепловий пункт, закупити і встановити офісні м...
Культура
Сьогодні вже стало традиційним роздивлятися старі фотографії і порівнювати їх із сучасністю. Останніми роками, завдяки інтернет-ресурсам, архівних фото з'являється все більше. Ми їх дивимось і часто кажемо, що "колись було краще", "прикольно" і таке інше. Дмитро Бабюк у власному блозі підготував фото "Кам'янець у Другій світовій війні (в рамках проекту "Знай, де стоїш"). Цей пост про жахи війни, які ламають людські долі. Це період, коли територія була важл...
Суспільство
Відсьогодні містом курсуватиме комунальний автобус, який був нещодавно придбаний за кошти Державного бюджету у співфінансуванні з міським бюджетом. "Volvo" обслуговуватиме маршрут №20 "м-н Жовтневий-вул. Івана Франка". Загальною пасажиромісткістю у 80 місць він також облаштований заїздами для людей з обмеженими фізичними можливостями. Повідомляє міська рада. Таким чином буде налагоджено графік руху всього комунального транспорту. Графік руху маршруту №20 "...
Здоров'я
Як правило у літній період частішають випадки виникнення спалахів гострих кишкових інфекцій (ГКІ) та харчових отруєнь, пов’язаних із вживанням продуктів харчування та питної води, забруднених збудниками зазначених захворювань. Більшість групових інфекційних захворювань та харчових отруєнь виникають після проведення масових святкувань. По Кам’янець-Подільському районі за поточний період 2019 року зареєстровано 43 випадки захворювання гострими кишковими інфе...
Політична новина
З року в рік мешканці багатоквартирних будинків потерпають від несправних ліфтів. Застаріле обладнання та зношені кабіни – це лише частина комунальної проблеми. А ліфт є небезпечною і конструктивно складною підйомно-технічною спорудою. Питання зношеності ліфтів виникло не сьогодні, а є проблемним вже котрий рік поспіль. Адже не слід забувати, що термін експлуатації ліфта становить 25 років. Потім же він потребує повного відновлення, в кращому випадку взага...
Суспільство
Проаналізувавши роботу Кам’янець-Подільського міськрайонного суду за перше півріччя 2019 року в частині розгляду справ про адміністративні правопорушення встановлено, що питому вагу цих справ становлять справи за ст.130 КУпАП. Ст.130 КУпАП "Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції". Незважаючи...
Кримінал
Вироком Кам’янець-Подільського міськрайонного суду визнано винним та вирішено долю  на наступних 5 років мешканця одного з сіл Кам’янеччини, який восени 2018 вчинив крадіжку майна, а на початку 2019 року - розбійний напад. Так, в період розгляду Кам’янець-Подільським міськрайонним судом обвинувального акту за фактом крадіжки, вказаний молодик вчинив інший корисливий злочин. Зловмисник на Різдво, в темну пору доби переслідуючи ціль наживи, діючи умисно, пер...
Культура
У дворику Музею старожитностей в результаті опадів просіла бруківка на 50 см. Музейники вирішили використати так званий метод шурфування для з’ясування причини просідання ґрунту та виявлення культурних нашарувань. У результаті проведених досліджень науковці заглибилися до відмітки 2,75 м від денної поверхні. Потрапили на дві вигрібні ями. Перша з них була викладена камінням-плитняком. Після її руйнації на цьому ж місці було закладено другу яму, яка була об...