Релігія як конкурентний ринок: від чого залежить церковна «вірність» українських парафіян

Тимофій Брік дослідив переходи українських вірян між церквами й релігіями. А також спрогнозував, який вплив може мати створення автокефальної Православної церкви в Україні

3-го червня 1988 року, тридцять років тому, указом Президії Верховної Ради СРСР митрополит Київський Філарет був нагороджений Орденом Трудового Червоного Прапора.

Цей орден отримав не він один, а ціла група церковних ієрархів за «активну миротворчу діяльність і в зв’язку з 1000-річчям хрещення Русі». Епоха «гласності-перебудови-прискорення» не обійшла стороною і релігію. В результаті розпаду СРСР і становлення нових незалежних держав, величезна кількість людей поступово отримала не тільки свободу, а й право сповідувати різні релігії. Проте, юридичне право не завжди співпадало з канонічним.

Так, згідно з різними опитуваннями, кількість українців, які зараховують себе до Української православної церкви Київського Патріархату, постійно збільшується (Центр Разумкова, с. 16). Однак питання канонічного статусу УПЦ КП досі залишається відкритим. Можливо, зі сплином тридцяти років, Філарет – вже Патріарх Київський і всієї Руси-України – знову отримає орден за участь у вирішенні цього питання, але вже з рук іншого президента іншої країни.

Хоч багато експертів і журналісти зосередилися на особистості Порошенко, його мотивах, історії церкви та хитрій геополітичній грі, не варто забувати, що в центрі питання автокефалії лежить саме повсякденне життя багатьох українців.

Закономірно, виникає питання, що станеться з парафіянами в Україні, якщо в цьому році релігійне поле перекроїти і кількість церков зміниться? Чи отримають церковні лідери те, чого очікують – кількісний приріст і якісне поліпшення своїх парафіян? Відповідь, як зазвичай в моделюванні, залежить від умов.

Вплив релігійної конкуренції на релігійність

Передбачати думки і вчинки людей непросто. Іноді навіть важко уявити, з чого почати. В Україні звикли звертатися до соціологічних опитувань. Наприклад, якщо X відсотків респондентів кажуть: «Я буду голосувати за цього кандидата», ми звикли просто брати цей самий X як передбачення (з певним застереженням про його похибку). Соціологічна література підказує, що в даному випадку це не найкращий спосіб.

Набагато продуктивніше було б вивчити релігійні організації як ринок релігійних послуг. Якщо ми знаємо, як цей ринок влаштований (чи є там конкуренція, які головні гравці, як він врегульований), тоді ми зможемо успішно передбачати поведінку людей на цьому ринку – чи будуть вони вважати себе більш релігійними і чи стануть ходити до церкви частіше.

Теорія релігійних ринків, яка виникла наприкінці 1980х, свого часу була цікавим проривом в літературі з соціології та економіки, тому що по-новому переосмислила механізм конкуренції. Раніше серед дослідників релігії вважалося, що будь-який підрив авторитету церкви як єдиного голосу про те, як влаштований світ, запускає для неї бомбу уповільненої дії. Якщо домінуюча релігійна група зустрічає конкуренцію з боку нових релігійних рухів, держави, науки, медіа або громадянського суспільства, то (з точки зору домінуючих раніше теорій) релігійна картина світу поступово втрачає свою значимість у суспільстві.

Але в новій теорії релігійних ринків конкуренція, навпаки, допомагає підтримувати релігійність серед населення в розвинених країнах. Це відбувається тому, що в таких країнах церкви отримують додаткові стимули для боротьби за серця і душі парафіян. У розвинених країнах, де спостерігається висока конкуренція серед релігійних груп, церкви систематично використовують нові інструменти в гонитві за парафіянами, а їх ідеології стають менш консервативним. Сучасні релігійні ринки дуже різні і створюють різні ніші, які б задовольнили людей з різними релігійними запитами. А в протилежних умовах, коли церква не має видимої конкуренції, вона починає поводитися  як «лінива фірма» (якщо звертатися до соціологічного жаргону) і не так сильно старається в боротьбі за парафіян. Таким чином якість її релігійних продуктів не поліпшується, що перестає стимулювати людей бути по-справжньому залученими у релігійну картину світу і бути частиною релігійних спільнот.

У розвинених країнах, де спостерігається висока конкуренція серед релігійних груп, церкви систематично використовують нові інструменти в гонитві за парафіянами, а їх ідеології стають менш консервативним. Сучасні релігійні ринки дуже різні і створюють різні ніші, які б задовольнили людей з різними релігійними запитами.

Україна унікальна в тому, що її релігійний ринок не тільки надзвичайно різноманітний, але і тим, що українські православні церкви використовували різні історичні та національні наративи задля мобілізації своїх парафіян. Інакше кажучи, українські православні церкви конкурують не стільки за рахунок релігійних ідей, скільки за рахунок ідей національних. Боротьба міфів «Русского міра» проти «Історичної справедливості» ведеться давно. У ситуації, коли (в найрадикальнішому трактуванні) хрещення в неканонічній церкві не вважається легітимним, то стратегія відкладеного нагородження («наша церква стане легітимною потім») працює досить успішно.

Наші дані показують, що конкуренція між православними церквами істотно збільшувала релігійність серед населення України. Релігійність українців зростає в тих регіонах, де конкуренція на релігійному ринку розвивалася за рахунок конкуренції православних церков. Іншими словами, якщо ви подивитесь на пересічного респондента, який мешкає на території з сильною конкуренцією, і порівняєйте його з таким самим респондентом, який мешкає на території зі слабкою православною конкуренцією, то їхня релігійність буде відрізнятися. Саме перший респондент найімовірніше назве себе релігійним і буде частіше ходити до церкви. Таким чином, теорія релігійних ринків підтверджується українськими даними. Навіть більше, цей ефект буде сильнішим для україномовних респондентів, які надають перевагу Київському Патріархату.

Переходи між церквами

Ідея формування нової церкви побудована на припущенні, що людям властиво переходити з однієї церкви в іншу. У розвинених країнах такі переходи періодично спостерігаються. На жаль, ми досі дуже мало знаємо про такі переходи в Україні. Для того, щоб подивитися на те, як люди переходять з однієї церкви в іншу, можна використовувати лонгитюдні дані. У лонгитюдних опитуваннях ті самі люди відповідають на однакові питання через деякий час. В даному випадку мова йде про дані Ukrainian Longitudinal Monitoring Survey за 2003, 2007 і 2012 рік.

У базі даних є 3567 респондентів, які у 2003 році відповіли про свою релігійну афіліацію. До 2012 року багато хто переглянув свої відповіді. Так, тільки 29% нерелігійних людей, 15% УПЦ МП і 9% УПЦ КП залишилися в своїх категоріях. Більшість же респондентів змінювали спосіб свого релігійного самовизначення.

В принципі, подібні дані можна аналізувати по-різному. Можна порівнювати перший рік і останній рік. Можна дивитися звідки йдуть парафіяни, а можна дивитися, куди приходять. Можна дивитися на найбільші приймаючі релігійні групи. У цьому блозі хотілося б підкреслити саме потенціал релігійного ринку до мінливості. Тому ми зосередимося на різних сценаріях переходів: від найстабільнішого (завжди бути в одній групі) до переходів у нові категорії з року в рік.

Якщо взяти всі релігійні категорії в анкетах за 2003, 2007 і 2012 роки, то загалом може існувати 2677 їх комбінацій. Наприклад, людина була в УПЦ МП, перейшла до УПЦ КП, а потім стала невіруючою. Або була невіруючою, залишалася невіруючою, але потім перейшла до УПЦ МП. Це можливі сценарії, які ми можемо теоретично уявити.

Якщо взяти всі релігійні категорії в анкетах за 2003, 2007 і 2012 роки, то загалом може існувати 2677 їх комбінацій. Наприклад, людина була в УПЦ МП, перейшла до УПЦ КП, а потім стала невіруючою. Або була невіруючою, залишалася невіруючою, але потім перейшла до УПЦ МП. Це можливі сценарії, які ми можемо теоретично уявити. Хоча 2677 – це максимально можлива кількість комбінацій у нашому випадку, на практиці таких комбінацій було виявлено 265. Це все одно дуже велика кількість. Уявіть, що є 265 різних траєкторій пошуку своєї релігійної ідентичності, яким слідували різні українці. Деякі траєкторії зустрічалися досить часто, деякі з цих траєкторій були унікальними.

Наприклад, один респондент назвав себе римським католиком у 2003 році, потім назвав себе парафіянином УПЦ КП у 2007, а у 2012 вже вважав себе просто православним без всякого поділу. Якщо відсікти таких одинаків, то у даних залишиться 180 можливих сценаріїв переходів. У наступній таблиці відображені Топ-10 таких траєкторій переходів. Всього цими десятьма траєкторіями пройшли 37% респондентів.

Дані Топ-10 переходів показують, наприклад, що в термінах таких траєкторій найстабільніша група – це греко-католики. Що стосується парафіян Київського патріархату, то вони виявилися дуже мобільними. Більшість з них згодом ставали просто православними без всякого поділу. В цілому, дані показують, що багато українців згодом стають просто православними без поділу. Якщо парафіяни УПЦ КП і УПЦ МП змінюють своє релігійне самовизначення, то найчастіше вони називають себе просто православними або просто віруючими.

Vox Connector, спеціально для "3849.com.ua" - Сайту міста Кам'янця-Подільського.

церква політика віра
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань. Адміністрація сайту попереджає, що коментарі з використанням ненормативної лексики, пропагандою насилля та образою честі та гідності будуть видалятися.

Спорт
7-20 квітня місті Львові відбулася відкрита першість Львівського училища фізичної культури з боксу. Турнір на призи Академії боксу Андрія Котельника. Кам'янець-Подільський представляли вихованці дитячо-юнацької спортивної школи №2, які зуміли показати відмінний результат й зайняли такі місця: І місце - Ілля Шимко (50 кг). І місце - Сєвак Мартіросян (46 кг) Гуменецька ОТГ. ІІ місце - Діма Ткачук (50 кг). ІІ місце - Іван Бубельний (48 кг). ІІІ місце - Роман...
Кримінал
Хмельницький апеляційний суд залишив без задоволення апеляційну скаргу кам’янчанки на рішення Кам’янець-Подільського міськрайонного суду, яким визнали договір дарування квартири - договором купівлі-продажу. Із відповідним позовом до суду першої інстанції звернувся колишній чоловік апелянтки. Він у судовому порядку  хотів змінити вид договору і визнати його право власності на половину зазначеної квартири. Це своїми рішеннями зробили спочатку Кам’янець-Поділ...
Кримінал
У період з 9 по 15 квітня інспектори Хмельницького рибоохоронного патруля зафіксували 17 порушень законодавства у сфері охорони водних біоресурсів. Так, було складено шість протоколів за ч. 4 ст. 85 КУпАП та ще шість - за ч. 3 ст. 85 КУпАП. Оформлено п’ять актів виявлення та вилучення безхазяйного майна. Загалом, у порушників конфісковано 51 кг водних біоресурсів та 22 од. заборонених знарядь лову (сітні). Збитки, завдані рибним запасам, склали 16 919 грн,...
Влада
Основною проблемою все ще залишається стан дорожньої мережі України. Для її ремонту, включаючи мости, необхідно витратити 2 трильйони гривень, про це заявив радник голови Укравтодору та колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава в інтерв'ю для Громадського. За його словами, така велика сума одразу не буде виділена, оскільки фінансування можливе лише з держбюджету. Повідомляє ДП "Служба місцевих автодоріг". Згідно з підрахунками в Україні нал...
Пригоди
22 квітня о 20:04 до Служби порятунку "101" надійшло повідомлення про пожежу легкового автомобіля на вул. Князів Коріатовичів. Негайно за викликом було направлено відділення рятувальників 5-ї Державної пожежно-рятувальної частини. На момент прибуття на місце події вогнеборців, вогонь охопив моторний відсік автомобіля, повідомляє 2 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Хмельницькій області. Завдяки злагодженим та оперативним діям надзвичайників пожежу було локалізовано о...
Спорт
12-14 квітня в Білій Церкві пройшов чемпіонат України з Панкратіону. За першість боролись спортсмени з усієї України. Завдяки підтримці Подільського державного аграрно-технічного університету така можливість з'явилась в учня секції Українського Рукопашу "Спас" що працює при Університеті, повідомляє прес-служба ПДАТУ. Ігор Заїчко виступав в розділі Панкратіону - Традішн. Вагова 85 кг. Під час першого бою була травмована нога, але попри це спортсмен продовжи...
Освіта
19-20 квітня учні 9-Б класу Кам'янець-Подільської загальноосвітньої школи №17 взяли участь у ХХІ Всеукраїнському конкурсі читців імені Тараса Шевченка у місті Києві, присвяченому 205 річниці від дня народження Тараса Шевченка. Організатор конкурсу – Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Конкурс спрямований на підтримку та професійне удосконалення талановитої молоді в жанрі художнього читання, сценічного та вокального мистецтва шляхом за...
Культура
На вул. Лесі Українки, заклали перший камінь Меморіалу Присязі на вірність Україні, присвячений 100-річчю Української Народної Республіки. Офіційно його відкрили 20 квітня, у рамках відкриття туристичного сезону, за участю міського голови Михайла Сімашкевича, народного депутата Володимира Мельниченка та голови обласної ради Михайла Загородного, повідомляє прес-служба міської ради. Свідками появи в Кам’янці-Подільському нової туристично-історичної локації с...
Освіта
У продовження співпраці з Дунаєвецькою територіальною громадою працівники відділу міжнародних зв'язків та студенти Подільського державного аграрно-технічного університету відвідали індивідуальне фермерське господарство "YOUR FARM" американського фермера Чіпа Тейлора, що живе і працює на даний час у селі Залісці Дунаєвецького району. За сприяння волонтера Кларка Х'юза з Техасу, який бере участь к проекті "Розвиток громад" від Корпусу Миру США в Україні щодо...